****
(4)
„Al
tada bih ja opet nešto učinila razbila bih šoljicu ili nešto ja sam strašno
nespretna to kaže moja mama pa bi mog malog Batu nekud vodila a moj tata ili
moja mama bi me udarali. I udarali bi me sve dok se ne upiškim. Onda bi se oko
naših vrata opet svi skupili i vikali dosta dosta zvaćemo miliciju i moja mama
i moj tata bi me pustili. Ali onda su se moja mama i moj tata opet setili pa je
posle moja mama mog malog Batu nekud vodila a moj tata me kaišem vezivao za
krevet a šalčetom mi ovako stegnuo usta i jednim štapom me udarao udarao udarao
i ja više nisam mogla ni da bežim ni da vičem ni da plačem. I više me niko nije
branio.“
Tako
je to bilo u Beogradu, u nekom slamu pored hotela Srbija, a sasvim drukčije je u gradovima u kojima se ovaj film
dešava – Sao Paulu i Rio de Žaneiru. Tamo klinci nose pištolje. Ali suština je
ista – jedno užasno, mučeničko detinjstvo.
Od
dece na filmu, ko se najviše mučio? Možda oni brat i sestra iz Groblja svitaca (火垂るの墓 - Hotaru no Haka) koji su živeli u onom napuštenom bunkeru. Možda ona mala iz Zabranjenih igara (Jeux interdits) koja
je vukla mrtvo kučence na uzici. Sa Pišoteom, međutim, stvari stoje donekle
drukčije. Naime, on nije samo žrtva surovih okolnosti u kojima odrasta, već postaje
i njihov akter. On nasilje ne samo da trpi, već ga i čini.
Zato
se ovaj brazilski film o jednom siromašnom i napuštenom dečaku razlikuje od
evropskih ili japanskih filmova sa sličnom tematikom koje ja znam. Naime, u
njemu ima mnogo više žanrovskih elemenata. Akcija, pištolji, tuča, jurnjava
ovde su mnogo prisutniji nego u gore pomenutim primerima. Hektor Babenko služi
se matricom gangsterskog filma i pripoveda o jednoj maloletničkoj bandi
(naslovni junak Pišote je najmlađi, ima desetak godina, ostali članovi su nešto
stariji) koja se vremenom osipa dok knjiga ne spadne na dva slova. Zato nisam
baš uspeo da odredim koliko je ovaj film napaljen, a koliko je zaista odraz
realnosti. To jest, koliko je njegova priča, što bi rekao moj profesor Leon
Kojen – plauzibilna. Film inače počinje dokumentaristički – narator stoji
ispred neke favele i priča koliko dece u Brazilu živi ispod granice siromaštva.
Meni je, logično, mnogo bliži gornji scenario iz beogradskih baraka pored
hotela Srbija, pa mi je ovaj
brazilski delovao egzotično kao da se na Marsu dešava. No, moja ograničena
perspektiva nije me sprečila da uživam u ovom filmu.
Mnogo
toga lepog ima da se vidi. Scena sa ženom na WC šolji pored pobačenog fetusa.
Dve scene ubistva, od toga naročito ona prva (nožem): jedno od najlepših
ubistava na filmu. Po socijalnom kontekstu, ali i po kinematografskoj lepoti
deriviranoj iz nečeg ružnog i gnusnog staje uz rame sceni ubistva iz jednog od
mojih najdražih filmova – Manila: U
kandžama svetlosti (Maynila: Sa mga Kuko ng Liwanag). Tamo je junak nešto
stariji, ali oba filma govore o bujanju socijalne patologije na dnu
prenaseljenog velegradskog inferna.
I
naravno, završna scena. Ne umem da opišem kakav jad, tuga, čemer i gorčina
izbijaju iz nje. Mislim, umem, ali bih onda morao da otkrijem sadržaj. U
pitanju su dva groteskna prizora, u kojima se spaja ono što ne bi trebalo i ne
bi smelo da bude zajedno. Ali ta groteska u datom kontekstu ne deluje
izveštačeno i prenaglašeno, već sasvim realno i očekivano.
Hektor
Babenko, mada se u znatnoj meri služi žanrovskim obrascima, uspeva da prodre i
do one najobičnije, najordinarnije ljudske bede. Do toga da ti već kad se rodiš
predstavljaš i samome sebi i okolini problem: moraš nešto da jedeš, moraš nešto
da obučeš i moraš negde da stanuješ. A kad živiš u sredini od deset miliona
takvih istih jedinki kao što si ti, onda sve postaje još grđe.
Ovom
filmu, dakle, pretila je s jedne strane opasnost da se iscrpi u sleđenju jedne
žanrovske matrice, a sa druge da se zadovolji pukim dokumentarističkim i
verističkim beleženjem. Babenko zaista u znatnoj meri eksploatiše ove dve
paradigme, ali ih i prevazilazi i nadrasta (ne uvek, ali najvećim delom).
Upravo zbog toga, on uspeva da ponudi nekoliko zaista upečatljivih slika
ogoljenog ljudskog stanja, koje se nezavisno od mimetičke verodostojnosti
osećaju kao istinite. I zato će se Pišote
na mojoj listi filmova o tome koliko detinjstvo može da bude odvratno kotirati
prilično visoko.
Нема коментара:
Постави коментар