Odmah
da kažem – za film nisam vezan ni na koji način. Nije mi to zanat i ne živim od
toga. Nemam ni adekvatno obrazovanje.
Ja
sam samo tip koji već godinama prekopava po istoriji tog medija, nasumice i bez
orijentira. Gledao sam hrpu opskurnih nebuloza, a neke ključne stvari sam uspeo
da propustim. Zato sve što budem rekao treba uzeti s rezervom.
A
opet, nabio sam u guzicu popriličan broj godina i valjda mi je nešto ipak ušlo
u glavu.
Bilo
kako bilo, ovo što sledi jesu najbolji filmovi na koje sam u svojoj potrazi
nabasao.
Ovde
sam već govorio o onima koji bi, po meni, trebalo da stoje na samom-samcijatom
vrhu piramide. Nabrojao sam ih trinaest.
Sad
se spuštam za jednu nijansu niže, a taj nivo je nešto širi. Naseljavam ga sa
trideset komada.
Broj
nije konačan. Ima na ovoj stepenici mesta za još filmova, ali ipak ne za još
mnogo njih.
Ovih trideset naslova
debelo su zaslužili povlašćen status koji kod mene uživaju. Mrzim kad me neki
film na prvo gledanje oduševi, a posle provalim da baš i nije bogzna šta. Tada
se osećam kao poslednja budala. Zato su ovde filmovi proveravani više puta,
koji su na kasnija gledanja ispadali još bolji nego na prvo.
Hteo bih ja da im odam i
neko veće priznanje, da im napravim neki bolji omaž, ama ne umem to da učinim
drukčije nego ovako.
Hronološkim redom, prvih
šest.
M
1931.
Ovde
mi se dopao način na koji je pristupljeno jednoj, u osnovi prilično
nezanimljivoj temi – priči o decoubici i pandurima koji ga vijaju.
Film
se, naime, ne iscrpljuje u onome što bi se moglo očekivati – ni u elaboraciji
psihopatskog karaktera ubice, ni u ispitivanju toga koliko su jedno društvo i
njegove institucije efikasni i spremni da zaštite sopstvene podanike, ni u
nadmudrivanju policije i ubice, niti u paradiranju pojmovima pravde i krivde.
Ne,
ovde se zbiva nešto mnogo zanimljivije. Podzemlje izlazi na scenu i pokazuje se
kao organizovanije i efikasnije od državnog aparata, s kojim slučajno deli isti
cilj (hvatanje ubice), ali ga na to nagone sopstvene pobude, koje s društvenim
redom i mirom nemaju nikakve veze.
Taj
neuobičajen pristup dobro poznatoj matrici i to što je tema koja nije mnogo
obećavala sagledana iz čudnog i svežeg ugla doveli su film na ovu listu.
I
da, Peter Lore je moj omiljeni glumac.
Pravilo
igre (La Règle du jeu) 1939.
Оvo
je gorko kô pelen. Ne zna se ko je u ovom filmu od koga lukaviji, pretvorniji i
namazaniji svim farbama. A pritom, ne radi se ni o kakvim moralnim nakazama
koje bismo mogli etiketirati kao mnogo gore od mene ili vas. Ne, ovo su obični
ljudi. Neki su bogatiji, a neki siromašniji, ali niko od njih ne radi ništa
naročito – oni samo igraju one „igre koje ljudi igraju svaki dan“, kako reče Džo
Saut u svojoj čuvenoj pesmi. I to iz prostog razloga što logika života kojim
žive to zahteva od njih.
Tu
se, međutim, pojavljuju i neka dvojica koja se ne pridržavaju „pravila igre“.
Oni igraju po drugim pravilima i drže do drugih vrednosti, pa zbog toga sve
vreme ispadaju potpune budale i na kraju prođu kô bosi po trnju. Da citiram
Nikolu Miloševića, oni bi se mogli odrediti kao „rđavo prilagođeni ljudi koji
su kao takvi osuđeni na to da u životu ne prođu dobro“.
Malteški
soko (The Maltese Falcon) 1941.
Izgleda
da nema toga što jedno čeljade neće učiniti zarad novca. Jedini jači motiv od
srebroljublja jeste samoodržanje.
U
ovom filmu ta dva pokretača ljudskog delanja potpuno su razotkrivena.
Sem
Spejd, Džoel Kairo i Debeli Čovek odlučuju da žrtvuju Vilmera i o tome se
dogovaraju – njemu u oči. Dogorelo je do nokata i nema se vremena za maskiranje
i ulepšavanje činjeničnog stanja.
A
tek završna scena između Spejda i OʼŠonesijeve. Ljubav, koja očigledno postoji,
ne igra nikakvu ulogu već se povlači pred jačim motivima – golim očuvanjem
sopstvene kože i pragmatičnom svešću o tome da predmet zaljubljenosti ne nudi
bogzna kakvu perspektivu.
Konvencije
koje smo navikli da viđamo u filmovima ovde su izneverene u korist nečega što
je Jovan Hristić, citirajući Oldosa Hakslija, nazivao „potpunom istinom“ (the
whole truth). Svi su likovi podjednako koristoljubivi i pokvareni, a pobeđuje
onaj ko je najpraktičniji i ima najbolji osećaj za realnost. Onaj ko shvata „od
čega su načinjeni snovi“.
Romansa
u molu (Romanze in moll) 1943.
Možda
ne izgledam tako, ali ja sam ljubitelj melodrame. Ipak, ne znam baš mnogo filmova
koji poseduju melodramski patos kakav meni prija.
Ne
znam ni kako bih to odredio. U melodramama koje volim ima određene vrste
patetike, ali nije ljigava, pa čak i ako na momente izgleda jeftina, nekako se
vidi da nije takva.
Do
izražaja dolaze pre svega junakinje i određene specifičnosti njihovog karaktera
kakve nismo navikli da srećemo kod ljudi, a koje na neki neobičan način
skrivaju izuzetnu moralnu čvrstinu.
Romansa u molu je izrazito artificijelan film, urađen s mnogo stila
i elegancije. Ljubavna priča je iskonstruisana i ne deluje mimetički
verodostojno, ali dobro hvata složenost odnosa između jedne žene i dva
muškarca.
Kad
se umeša i treći, tikva puca i priča se završava potpunom katastrofom za sve
četvoro umešanih. Prosto se ne zna ko je grđe nastradao i ko je od koga gore
prošao. Detalj koji me je naročito oduševio jeste da na kraju filma čak i
ptičica koju je glavna junakinja držala u kavezu – ugine.
Dvostruka
odšteta (Double Indemnity) 1944.
Jeftina
priča u koju je teško poverovati, cinično-vickasti izveštačeni dijalozi, likovi
svedeni na nivo šablona – a opet, sve to funkcioniše besprekorno.
Ne
kupuje mene ovde ta „noar“ ikonografija niti žanrovske konvencije. Kupuje me to
što ovaj film jednostavno „radi posao“.
Polazi
se od jedne proste premise: imamo ubistvo, treba ispričati šta je dovelo do
njega i kakve je posledice ono izazvalo.
I
svi elementi filma raspoređeni su na takav način da se iz te osnovne
pretpostavke izvuče maksimum. Rezultat je struktura u kojoj je sve na svom
mestu, sve je kako treba i pogađa tamo gde treba da pogodi.
Tandem
Vajlder–Čendler vrhunski je obavio zadatak. Svaki put kad odgledam ovaj film,
imam osećaj ispunjenosti.
Takvom
utisku svakako doprinosi i to što se ovde pojavljuje jedan od mojih omiljenih
glumaca, Edvard G. Robinson. Ona njegova oniža, zdepasta figura i ružna faca
pravi su melem za moje oči.
Kratak
susret (Brief Encounter) 1945.
Još
jedna melodrama par excellence. I još
jedan film koji je, po svojoj strukturi, blizak savršenstvu.
Prosto
– filmovi ne bivaju mnogo bolji od ovoga.
Tematski,
Kratak susret je blizak čuvenoj
Čehovljevoj priči Dama s psetancetom (Дама
с собачкой), samo što nema tu dubinu.
Ipak je u pitanju melodrama. Ovaj film dakle ne poseduje kvalitete koji krase
dela visoke književnosti, ali ima onaj melodramski štimung koji sam malopre
pominjao. I šta će mu više – to je takođe vrhunski kvalitet.
Sviđa
mi se to što je priča o vezi udate žene i oženjenog muškarca ispričana na
normalan i logičan način. Oni se upoznaju, zavole i najzad se, kao pametni,
razumni ljudi, rastanu. Nema vriske, cike, seče vena.
Ali
najbolji štos je u tome što onaj njihov najemotivniji trenutak, kada strasti
dostižu vrhunac, biva pokvaren i potpuno upropašćen. I to na koji način – tako
što logika svakodnevnog života prodre u njega.
U
ovom filmu se, dakle, sudaraju dve logike. Logika njihove ljubavi i logika
svakodnevnog života. I ova druga, dabome, kako to uvek i biva, odnosi prevagu.
Toliko
zasad, pa nastavljamo.
Odličan izbor.
ОдговориИзбришиČekam nastavak :)
Hvala, Nebojša, nastavićemo u istom maniru.
Избришиzanimljivo i iz ženskog ugla, da li ti mislis da bi film Leaving las Vegas mogao da ima drugaciji zavrsetak?
ОдговориИзбришиNe znam odgovor, taj film nisam gledao. Kao što rekoh, moje poznavanje filma je puno rupa i rupčaga.
Избриши