уторак, 26. фебруар 2013.

Muzička ponuda na početku 2013.





Prethodnu godinu, u glazbenom smislu, sumirali smo, i to dva puta. Došli smo do zaključka da su najbolje ploče snimili Rej Vajli Habard i Pol Torn i pri tome ostajemo i dalje. U međuvremenu je počeo nov kalendarski interval, označen brojem 2013, pa sad s jednog makroperioda zvanog godina prelazimo na sumiranje utisaka iz mikroperioda zvanog „nepuna dva meseca“.
Elem, od svega što se na mom „sajmonu i gramofonu“ vrtelo između 1. januara i današnjeg datuma, izdvajam sedam ploča. Četiri od njih, po mom sudu, mogu se okarakterisati kao veoma dobre, a preostale tri bogami naginju i ka odličnom.
Zasad se bavim ovom prvom skupinom, a na drugu ću preći naknadno.


Neobično za mene, počinjem sa jednim prilično zvučnim imenom koje je, verujem, poznato i široj publici, a u pitanju je Nora Džouns. Ploča Covers, doduše, ne predstavlja njen regularni album, čak nije ni iz 2013, nego se pojavila 31. decembra 2012, a sastoji se od obrada tuđih pesama koje su se uglavnom već mogle čuti na ranijim izdanjima Džounsove i još su uz to neke od njih snimljene uživo. Dakle, ad hoc prikupljen materijal, koji, međutim, sasvim fino zvuči kao celina i evo, ja ga već danima preslušavam i još mi nije dosadio.
Inače veoma volim albume koji se u potpunosti sastoje od obrada, a ovde je reč o pesmama odličnih autora u odličnoj, prilično svedenoj interpretaciji. Ima opštepoznatih naslova (I’ll Be Your Baby Tonight Boba Dilana), preovlađuje kantri ugođaj (Parsons, Keš, Klajnova, Nelson), ali zastupljeni su i  autori koji dolaze iz drugih voda (Fets Domino, Tom Vejts). Reč je uglavnom o staroj gardi (rođeni 20-ih, 30-ih i 40-ih, a neki, kao Petsi Klajn i Grem Parsons, već decenijama i mrtvi), ali se našlo mesta i za novije izvođače, pa je tako ovde uvrštena pesma koja je pre desetak godina bila hit, između ostalog, i na ovdašnjim radio-stanicama – Jesus, Etc. grupe Wilco.


Sledi još jedna devojka „s pedigreom“ – i ona potiče iz umetničke porodice, a i generacijski je bliska Džounsovoj (starija je od nje godinu dana), samo što, dabome, nije toliko poznata. Sredina iz koje dolazi je Teksas, njen tata Dejvid, singer-songrajter s tamošnje scene, stari je drugar s Lajlom Lovetom, svojevrsni mentor bio joj je Čip Tejlor, a ona se zove Keri Rodrigez i u januaru je objavila peti solo album.
Tejlor je, dabome, i na njemu uzeo učešća, i to kao autor, ali bogami ni one dve pesme koje Keri sama potpisuje ne zaostaju po kvalitetu. Muzičar iz Mineapolisa Luk Džejkobs drugi je važan saradnik na ovoj ploči. Pojavljuje se i kao autor i kao izvođač, a završna pesma gde Keri i on pevaju zajedno jeste dobar egzemplar pravovernog kantri dueta. I ostatak albuma je prilično kantroidan, ali se prepoznaju i određeni pop elementi.
Tu se krije i nešto što mojim ušima nije baš toliko prijalo. Dobrih pesama nipošto ne nedostaje, Kerin glas i violina zvuče odlično, ali se stiče utisak da ova ploča na momente deluje previše ušminkano, ispeglano i milozvučno, pa bi se to moglo uzeti kao minus.


Sledeći je Ričard Tompson, veteran i opet jedno prilično zvučno ime. U pitanju je, dabome, Britanac, a ja muzici koja dolazi s Ostrva nikad nisam bio naročito sklon, ali ovo je sve snimljeno usred Nešvila, a producent je jedan od glavnih protagonista američke tradicionalističke scene, Badi Miler, tako da je rezultat odličan. Svirka je razbarušena i bučna, a glasina Ričarda Tompsona zapinje iz petnih žila. Na momente, ugođaj zvuči prilično engleski, a na momente opet ultraamerički. „Anglokana“, kako reče sam Tompson.
Ploča sadrži nekoliko briljantnih pesama, koje su mi već dobro ušle u uši i zavukle mi se pod kožu. Recimo, pitanje upućeno Čarli Boju: „Will you be a good whore for the people once more“, koje se može čuti na bonus CD-u u deluks izdanju ovog albuma. Detaljno objašnjenje zašto je Will You Dance, Charlie Boy pesmetina i po može se pročitati ovde. Izdvajam i završnu numeru regularnog dela, jednu toliko pravovernu kantri pesmu da se gotovo zaboravlja kako je njen izvođač poreklom sa Ostrva. A najbolji momenat, rekao bih, jeste Stuck on the Treadmill, gde se peva o tome kako pare odlaze, računi pristižu, a ti se vrtiš kao hrčak na točku od devet do pet sve dok ti ne pokažu vrata posle dvadeset godina službe. Prvorazredan primer songrajtinga.


Prelazimo na četvrtu ploču koju ovom prilikom izdvajam i, gle čuda, nismo se mrdnuli ni makac iz Nešvila. Ugođaj je sada još tradicionalniji i još ruralniji, a označava se odrednicom blugras. Reč je o grupi The SteelDrivers, čiji članovi sviraju samo akustične instrumente. Violina, mandolina i bendžo, zajedno s gitarom i basom, u najčešće poletnim, živahnim temama sitno vezu dok se u pesmama naveliko toči viski i odigravaju raznorazna nepočinstva.
Tako ova starovremska muzika stvara okvir pogodan recimo za pričanje porodičnih priča o majci koja se udavila u moru „džim bima“ i ocu koji je tukao decu dok ne poplave i pocrne i dok mu se ne polomi štap. Tu su i tzv. murder balade, u kojima ubijena draga biva saʼranjena uz pomoć mašine koja se koristi za kopanje u rudniku. A svakako najprijemčiviji trenutak albuma predstavlja apologija tzv. honky-tonk lokala. „I like the music they play and the whiskey they pour“, kaže se u toj pesmi. I stvarno, kud ćeš bolji razlog za odlazak u honkitonk. A isto bi se moglo reći i za moj stav prema slušanju ove grupe.

Toliko zasad, jedva i ovo napisah. Naknadno ću o ona tri preostala albuma koja sam pomenuo. U međuvremenu sam došao do još nove muzike. Toliko toga ima, samo pljušti sa svih strana. Ali da se zasad držim ovih sedam ploča koje sam najavio. U sledećem nastavku – tri odlična albuma iz 2013. godine.

Нема коментара:

Постави коментар