***
3
Ovo je
jedan pametan film, vrlo osobenog stila, i neko bi mu sigurno dao i znatno više
od ove moje trojčice. Ipak, ja sam uzdržan. Reći ću zašto.
Ali
najpre dobre strane. Kad sam ovo počeo da gledam, setio sam se najbolje replike
koju sam ikad čuo u nekom domaćem filmu. Ona glasi: „I ti si u ovom sranju hteo
da saʼraniš moga dedu“. Dakle, Kremator
ne samo što ima sličnu temu kao dotični domaći film, i što je tretira sa dosta
crnog humora, nego je smešten i u istu istorijsku epohu. Ako se tamo radnja
dešava posle ubistva kralja Aleksandra u Marselju, ovde je okvir s jedne strane
nemačka aneksija Austrije (Anschluß, kako su to oni zvali), a s druge
sam početak Drugog svetskog rata. Mesto zbivanja je Češka, u kojoj je još
prisutno jako nasleđe Austro-ugarske carevine. Ono se ogleda i u ambijentima,
tj. u životnom prostoru likova. To su sve odreda veliki stanovi u kojima
obavezno ima posluge, sa zidovima punim slika, sa klavirima i sa vlasnicima
opsednutim uređivanjem enterijera. Ali pre svega Austro-ugarska se vidi u samim
likovima, sve nekim mrtvo ozbiljnim individuama u odelima, besprekorno
začešljanim i doteranim, koje svojim uglađenim ponašanjem i zadrtom
privrženošću nazovi tradicionalnim vrednostima prikrivaju suštinsku pokvarenost
i želju za bogaćenjem i vlašću. Znate već one što se busaju u prsa nekom svojom
čašću, patriotizmom ili već čime, skloni su da vas osuđuju zbog sitnica i da se
zgražaju nad vama, a sami su neopojana đubrad. E, sredina u kojoj se odvija
film Kremator iza te
visokocivilizovane i konzervativne fasade otvorena je za ono najgore u ljudskom
biću, za ono ljigavo, prikriveno, ćiftinsko, jajarsko zlo.
Toliko o
miljeu. Sledeća stvar je režiser Juraj Herc. Ovaj film je nastao u zajedničkoj
državi Čehoslovačkoj, ali je češki. Njegov režiser je, međutim, slovački
Jevrejin. Od njega ranije ništa nisam gledao, ali me je stilom demonstriranim u
Krematoru prijatno iznenadio.
Originalnost i svežina ovog filma leže koliko u samoj priči, toliko i na
vizuelnom planu i u načinu na koji je ona saopštena. Mnoštvo neočekivanih
uglova, iskrivljenih perspektiva, krupnih planova i detalja deluje samo za
sebe, nezavisno od događaja. Vidim po internetu da se govori o uticaju nemačkog
ekspresionizma na ovaj film. Taj manir je, naravno, prisutan. Ali još bolja je fora
kad različiti prizori, recimo detalji nekog ambijenta, krenu da se brzo,
odsečno nižu jedan za drugim. Divan postupak, koji gledaocu potpuno zavrti mozak.
Tako nešto sam video recimo kod mađarskih majstora, pre svega kod najvećeg od
njih – Zoltana Husarika, ali i kod Karolja Maka i Šandora Šare. Elem, tim
stilom, u kojem stalno vadi neke trikove iz rukava, Juraj Herc uspeva da postigne
jedno suštinsko obogaćenje sveta koji želi da predoči.
Pa zašto
onda samo tri zvezdice, to jest tek solidno, pristojno, dobro? Pa, zbog jakog
pamfletskog karaktera filma, koji svoja značenja prezentuje kroz isuviše
direktne alegorije. Likovi, pre svega glavni junak, i nisu ljudi nego neke
jednodimenzionalne kreature. Većina toga u ovom filmu dobro funkcioniše. I ti
stanovi i taj grad u kojem obitava uštogljena gospoda i taj krematorijum, nalik
na staroegipatski hram. I prelazak junaka na tamnu stranu i njegova inicijacija
u zlo odlično su napravljeni. I veza između dima iz njegovog krematorijuma i onog dima dobro se sve vreme provlači. I
senka tog drugog dima, kako film
odmiče, sve više pada na celu priču. Samo, ja bih više voleo da su sva ta
značenja saopštena suptilnije i indirektnije.
Junak se,
dakle, pridružuje nacionalsocijalistima, prihvati sve one njihove bljuvotine o
rasi i ne znam čemu, ali istovremeno njegova ličnost se cepa. On ludi. A ja se
pitam – zar je zaista neophodno da čovek bude lud da bi prigrlio zlo. Zar nije
ovaj film, s obzirom na to kako je počeo, trebalo da prikaže nešto drugo? Zar
nije trebalo da prikaže jednu sredinu savršeno racionalnu, koja na zlo pristaje
svesno, prikrivajući ga kojekakvim teorijama da bi održala licemerni privid
morala i samodopadnost do koje joj je toliko stalo?
No, ovo
je ipak dosta dobar i vizuelno svež film, pa je, i pored toga što su i glavni
lik i njegovi ukućani pre karikature nego celovita ljudska bića, ipak zanimljivo
gledati šta se s njima dešava. Juraj Herc uspeo je da nesrećno zatiranje ove
porodice ispripoveda kroz prelepe, često bizarne slike, od kojih neke u sećanju
ostaju i malo duže. I ne najmanje važno – ovo je film tokom kojeg sam se bar
dva-tri puta pocepao od smeha. A bilo je lepo videti i kako je smušenog,
komičnog, ali i nesrećnog pana Dvoržaka odigrao niko drugi do lično Jirži
Mencl.
Krematora već neko vreme želim da odgledam, ali uvek iskrsne nešto drugo. A kadrovi koje si ovde postavio deluju vrlo primamljivo.
ОдговориИзбришиŠto se Herza tiče, s njegovim delom sam se delimično upoznao putem mračne (i meni najomiljenije) adaptacije bajke Lepotica i zver (Pana a netvor, 1981), i gotske psiho-melodrame Morgiana (1973), u kojoj ima sekvenci uslikanih iz mačije perspektive. :)
Bogami, zvuči odlično.
ОдговориИзбришиOčigledno je reč o reditelju na koga treba obratiti pažnju.