4
****
„Poslednja
i najveća od svih muka tog strašnog mesta je večnost pakla. Večnost! O, strašne
li i grozne reči. Večnost! Koji čovekov um može to da shvati? I, upamtite, to
je večnost patnje. Čak i kad paklene muke ne bi bile tako strašne kao što su,
ipak bi postale beskrajne, pošto je određeno da traju zauvek. Ali ako su
večite, one su istovremeno, kao što znate, nepodnošljivo žestoke, nepodnošljivo
velike. Podnositi celu večnost makar samo i ujed kakvog insekta, bilo bi strašno
mučenje. Kako li mora da je, onda, podnositi mnogostruke muke pakla zauvek.
Zauvek! Za čitavu večnost!“
Ovo
je, dabome, iz Portreta umetnika u
mladosti. Tako su irski popovi u školi koju je Džojsov junak pohađao
plašili dečurliju. A slično je prošao i junak ovog filma. On je živeo
manje-više u slično vreme, ali je bio podanik Austro-ugarske carevine, a po
nacionalnosti Poljak. Film je smešten u istorijsku epohu kad je njegova rodna
gruda Galicija (ne ona u Španiji, nego ona između Poljske i Ukrajine) bila deo
Dvojne monarhije. Rekao bih da je reč o godinama, možda ne baš neposredno, ali
tu negde pred Prvi svetski rat i pred slom ove države, koja je, sudeći prema
svim prikazima u umetničkim delima za koje znam, izgledala krajnje sumorno i
monstruozno, i kao da je bila napravljena da satre sve ljudsko u čoveku. Sad,
kako se stvarno živelo u toj Austro-ugarskoj, ja pojma nemam.
Film
traje oko sto minuta. U prvih pedesetak, junak ima recimo 11 godina i kreće u
tu jezivu školu. U drugoj polovini filma on je već momak, maturant, dakle nekih
18 godina.
Ova
prva polovina poprilično me podseća na dva meni veoma draga filma koja za temu
imaju detinjstvo, ali jedno sumorno i odvratno detinjstvo, u kojem se deca
suočavaju sa smrću i čamotinjom života. To su Bergmanov Fani i Aleksandar (Fanny och Alexander)
i Zmija u nedrima (Cría cuervos) Karlosa Saure.
Ovaj
film nije baš tako dobar kao ova dva (nije ni mnogo slabiji), ali je sredina u
kojoj se odvija znatno sumornija. U Fani
i Aleksandru milje je buržoaska Švedska spočetka XX veka, u kojoj ima i
dekadencije i religioznih stega i jevrejskog misticizma, ali koja je svakako
jedna kulturna i prosvećena sredina, čiji žitelji umeju i da se zezaju i da se
zabavljaju i da se bave intelektualnim radom. U Zmiji u nedrima one tri devojčice izolovane su u generalskoj kući u
Frankovoj Španiji, odsečene od sveta i primorane da prisustvuju seriji turobnih
događaja. Junakinja tog filma kaže kako se o detinjstvu obično govori kao o
nekom lepom životnom periodu, ali da ja njeno detinjstvo bilo nalik dugačkom,
mračnom tunelu čiji se kraj nije nazirao. Ipak, i ta kuća u kojoj one stanuju
je imućna i živi se na jednom visokom, ne samo materijalnom, već i kulturnom
nivou. Tako Švedska i Španija. Austro-ugarska iz ovog filma, međutim, mnogo je
odvratnija sredina za život.
I roditelji ovog dečaka, kao i roditelji dece iz
ova druga dva filma, pripadaju obrazovanoj, prosvećenoj, pa i relativno
boljestojećoj klasi. Ali ovde su čitava sredina i sistem na kojem ona počiva
upereni protiv čoveka. Otac je neka vrsta izopštenika iz društva, majka je
muzičarka koja iz nekog razloga ne može da se bavi svojom profesijom. Plus,
oboje su bolesni. I cela država je bolesna. Školstvo je mehanizam za
maltretiranje. Profesori muče, ponižavaju, vređaju đake, đaci između sebe jedan
drugoga maltretiraju. Država i katolička crkva u jednoj su sprezi koja od te
sredine čini monstruozno mesto. Mali junak filma nosi se sa svim tim, plus sa
demonima svoje seksualnosti, koja se tek budi.
Turoban
je to jedan svet i jedno neveselo detinjstvo, prikazani, dabome, bez
ulepšavanja, ali i bez padanja u drugu krajnost. Dakle, bez želje da se bude
grozan, gnusan i ekstreman po svaku cenu. (To je, recimo, zamka u koju je upao
Elem Klimov, o kome sam ovde već pisao.) Ne, ovaj reditelj saopštava svoju
priču kao normalan čovek, bez potrebe za tim da nešto suviše jakim bojama i
suviše oštro ističe. Ton je ovde vrlo odmeren. Zbog toga u ovom filmu većina
elemenata dobro funkcioniše i uspešno ocrtava jednu sredinu, logiku po kojoj
ona funkcioniše, društvene, psihološke i porodične procese koji oblikuju
sudbine njenih žitelja.
U
drugih pedesetak minuta, junak je, rekoh, već momak. U njegovoj sredini niču
sada neke napredne ideje, koje se suproststavljaju retrogradnim težnjama klera
i države. Oličene su u jednom slobodoumnom profesoru fizike i u sve jačem
socijalističkom pokretu. Zanimljiv je recimo junakov razgovor s tim profesorom,
koji poriče sve one gluposti o paklu i grehu koje su đacima drugi profesori
napričali, poriče, dabome, i postojanje boga, ali isto tako poriče i neke
duhovne vrednosti do kojih je junaku stalo. Junak se ne priklanja ni
reakcionarnim idejama koje mu je servirala škola, ali ni tom militantnom
ateizmu, ni revolucionarima, već bira svoj sopstveni put. Sličan je taj put po
nečemu onome koji je izabrao Džojsov Stiven Dedalus, a po nečemu i onome iz
Jejtsove pesme „Sailing To Byzantium“. Individualizam kod junaka odnosi prevagu
nad svim vrednostima koje mu sredina nudi, bilo da su reakcionarne ili
napredne.
Naravno,
sve to ide u paketu sa sjajnom atmosferičnošću ovog filma. Mračna porodična
kuća u kojoj roditelji nešto tiho govore iza vrata, a iz mraka se pomaljaju
kojekakvi uznemirujući predmeti, sumorna dvorišta i oguljene fasade junakovog
pansiona u gradu, mantije, građanska odela, izleti u polje, priroda – sve to
odlično uslikano, sa raskošnim bojama. Onirički i košmarni prizori, kao i tema
na klaviru, koja se ponavlja, doprinose upečatljivosti ovog filma.
Нема коментара:
Постави коментар