недеља, 30. октобар 2011.

Naopaki Indijanac na sajmu 29. 10. 2011.




Ove godine sam rešio da se odvučem do sajma, za razliku od prethodne dve. A kako spadam u kategoriju seljaka, radenika i poštene inteligencije, morao sam da sačekam subotu. Dobro što se potrefilo da mi prethodna padne radna, a ova jok.


Daklem, parkiram se ja u Vase Pelagića, odmah iznad one male pijace. A išô sam preko Senjaka (pored Partizanovog stadiona i Hajd parka, pa niz one uličice) da bih izbegao Savsku, Kneza Miloša, Mostarsku petlju i ostale užasne lokalitete. Posle vidim da je bilo slobodnih mesta i ispred samog sajma, ama ne znam da li se tu naplaćuje. Samo mi fali da još i parkiranje plaćam, kô da ulaznica već nije dovoljno skupa. U Vase Pelagića je bambadava.
U 11 stajem na red ispred blagajne. Onda se naguram među polk koji ʼoće da uđe na onaj kapidžik, tamo se jedan pripadnik obezbeđenja izdire na nekog posetioca, onako baš ga je uzeo na zub. Proguram se tu i u 11.20 ulazim u halu. Eto nečeg novog za mene – nekad se ulazilo pravo u halu 1, a sad mora da se prođe prvo kroz dvojku.
Dabome, da se ne bih majao tamo kô gluva kučka i spadao s nogu, pregledao sam mape rasporeda štandova i odabrao mali broj onih koje želim da posetim, u skladu s nekim trenutnim interesovanjima. I taj moj obilazak rezultirao je sledećom kupovinom.


SEDMA REPUBLIKA, Ante Perković, 529 din.
U skladu s mojim zanimanjem za onaj segment istorije SFRJ (naročito Beograda i naročito osamdesetih godina) koji se tiče rok muzike (što domaće, što percepcije stranog roka, opet naročito američkog i naročito tradicionalističkog, kantroidnog) na našem području.


HRIŠĆANSKO PREDANJE, I tom, Jaroslav Pelikan, 1.285 din.
Čitaoci ovog bloga svakako su zapazili moju naklonost ka hrišćanskom predanju. Naravno, kod mene se ne radi ni o kakvoj religioznosti ili verništvu, već o želji za upoznavanjem hrišćanstva iz drugih razloga. Kao oruđa za sagledavanje samog fenomena religioznosti i čovekove potrebe da sebi stvara božanstva i kao podloge za razumevanje književnih, likovnih i filmskih dela nastalih na hrišćanskom predanju. Inače, izašla su četiri toma (od ukupno šest) ove Pelikanove knjige i koštaju đavo i po. Onaj drugi, koji bi mene najviše zanimao, jer govori o istočnom hrišćanstvu, nisam video na štandu.
Kod dotičnog izdavača ima još svašta zanimljivo. Nov je, recimo, Naratološki rečnik Džeralda Prinsa, ama ga nisam kupio jer to već imam na engleskom.


TEORIJE MITOLOGIJE, Erik Čapo, 1.510 din.
Ovo bi trebalo da se bavi: 1.) samim pojmom mita i 2.) njegovim raznolikim tolkovanjima u XX veku. Dakle, važi isto kao i za hrišćansko predanje: šta je to što čeljade tera da smišlja raznorazne pričice i da se nada da će pomoću njih nešto shvatiti i da će mu one nešto razjasniti.
Kod ovog, pa, izdavača ima dosta naslova iz istorije koji bi mi bili zanimljivi, ama to, strogo uzevši, ne spada u oblast mojih interesovanja.


KALVIN I HOBS – DANI SU PROSTO PRETRPANI, Bil Voterson, 700 din.
Ove ostale knjige đene-đene, ama ovo sigurno nije bačena para. Već imam: Kalvinova osveta, Nešto mi balavi pod krevetom, Skriveno blago frižidera, Blago je svuda, Ovo je čaroban svet, Tigar psiho-ubica, Jukon Ho i jedan album bez naslova. Fali mi: Naučni progres kaže „boink“, Napad poremećenog monstruma-ubice snežnog siledžije i Čudaci sa druge planete (naravno, i to je bilo, po 500 din). Šta reći, Kalvin ima svoju verziju izreke „Ako ti život dâ limun, napravi limunadu“. On kaže: „Ako ti život dâ limun, zavrljači ga nazad i dodaj tom prilikom još nekoliko svojih limunova“.


NASLEĐE SIMBOLIZMA – Sesil Moris Baura, 750 din.
Ovo sam kupio na galeriji hale 4, tamo gde su antikvarne knjige. Prvo sam mislio da to preripim, ama nisam mogô da odolim. A na štandu do ovog ista knjiga je koštala 1.200 dinara. Ovu knjigu sam nekad uzimao iz biblioteka, fotokopirao, a  sad sam nabacio sopstveni primerak. Osećam se slično kao kad sam svojevremeno došao do Butove Retorike proze, isto u Nolitovoj biblioteci Književnost i civilizacija. To su prosto knjige koje volim da imam uz sebe. Obe su, naravno, već stare i nauka je otišla daleko od njih. Ama to su temeljna dela. O prozi i narativu ne može se govoriti bez Buta, a o lirskoj poeziji XX veka bez Baure. Svako novo tumačenje datih oblasti mora uzimati u obzir njihova dela. Inače, Baurina knjiga je nastala negde četrdesetih godina, a kod nas je objavljena 1970. Primerak koji sam kupio potpuno je očuvan (sa sve omotom, dabogme), jedino što na prvoj strani ima posvetu: nekome za 20-ti rođendan od nekoga, 17. 11. 93. Nije da imena neću da navedem, nego su nečitka, uopšte ne mogu da razaznam slova. Rekao bih da je slavljenik na B, a poklonodavac na J.
A sad, evo šta kaže Baura: 
„Malarme i njegovi sledbenici s pravom se zovu simbolistima, jer su pokušali da izraze natprirodno iskustvo jezikom vidljivih stvari, i zbog toga je gotovo svaka reč simbol i koristi se ne u svom uobičajenom cilju nego radi asocijacija sa realnošću izvan čula, koje izaziva. Ekstaze koje religija zahteva za pobožne putem molitve i kontemplacije, simbolisti za pesnika zahtevaju putem upražnjavanja njegovog zanata. Takav jedan nadmen zahtev nije sasvim neumeren. Jer nepodeljena pažnja koju zaneseni vernik poklanja predmetu svojih molitvi i osećanje beskrajnog zadovoljstva koje preko njih postiže, ne razlikuje se sasvim od čistog estetskog stanja koje prividno briše razlike vremena i mesta, razlike između ja i ne-ja, tuge i radosti. Isto tako, nije lako reći da li je zanos koji tako ushićuje u poeziji Svetog Jovana od Krsta u stvari religiozan ili estetski. Po izvesnim karakteristikama estetski zanos može da podseća na religioznu predanost. Za one koji veruju u svet iznad čula, može da postoji više načina da mu se približe.“

Dakle, sve ukupno, pljunuo sam 4.774 dinara. Bilo je tu, dabome, još mnogo toga. Među antikvarnim knjigama imali su dosta iz edicija Književnost i civilizacija i Sazvežđa, ama su im nabili cene – sve preko 1.000 dinara. Pa Gaša na hrvatskom, 11 albuma, 700 dinara po tomu, pa Gaša i Spiru i Fantazio na našem, stara izdanja Dečjih novina, po nepojmljivim cenama. Pa među novim knjigama, kod jednog od izdavača u centralnom delu hale 1, Manov Doktor Faustus, koji je koštao kô Svetog Petra kajgana, itd.
I sve u svemu, neki minut pre jedan, eto mene napolju. Proveo sam u halama oko sat i 40 minuta – sasvim dovoljno. Taman je bila počela da me boli glava. A i leđa. Iskočio sam na stražnji izlaz iz hale 4, pa sam morao malo duže da idem do kola. A onda sam još upao u gužvu kod Veterinarskog fakulteta, ama kad sam stigô do kuće, odmaʼ sam našô mesto. Bar nisam morao da se vrtim ukrug kô budala.

Нема коментара:

Постави коментар