1976.
**(*)
3-
Itim
je originalni filipinski naslov, a u anglosaksonskom svetu inače figurira još
jedan – The Rites of May. Ovo je prvi
celovečernji film Mikea de Leona, čoveka koji je još pre toga već bio zadužio
kinematografiju sopstvene zemlje. Naime, njegova producentska kuća realizovala
je jedan od najvažnijih naslova koji je ikad došao s ovog prenapučenog otočja –
Manila u kandžama svetlosti (Maynila: Sa mga Kuko ng Liwanag).
E, TO je film! Režirao ga je De Leonov nešto stariji kolega Lino Broka, a De
Leon, osim što je figurirao kao producent, bio je još i direktor fotografije i
uradio vala odličan posô.
Mike de Leon
A sledeće godine – eto i
njegovog rođenog filma. Hrišćanska (preciznije katolička) simbolika ovde igra
važnu ulogu, a združena je s nekim prilično bezbožnim aktivnostima kao što su
spiritističke seanse. Iako su Filipini tamo bogu iza leđa (ili tregera, kako se
to govorilo nekad, u moje vreme), katoličanstvo je preovlađujuća veroispovest i
obuhvata oko 80 odsto stanovništva. Normalno, bili pod Špancima tri veka i
kusur. Ipak, reklo bi se da su i neki sasvim drugi načini tretiranja onostranog
dosta živi. I ta dva pola tvore nekakvu suludu celinu. Spiritista recimo kaže
da se s duhom neke određene osobe može komunicirati baš na Veliki petak.
Radnja se inače zbiva
tokom nedelje pred Uskrs. Najveći hrišćanski praznik čini pozadinu priče u
kojoj se prizori katoličkih crkava s onim redovima stolica i figure svetaca
koje ljudi drže po kućama prepliću sa slikama okruglih stolova i medijuma kroz
čija se usta oglašavaju mrtvi. Invalidi u praznim kućama, mračni podrumi,
onirički prizori i fotografije sa kojih se pomaljaju delovi istine koja ne sme
biti otkrivena elementi su koji tvore fini saspens.
Nažalost, ta napetost
na kraju biva prilično nemaštovito i konvencionalno razrešena. Ipak, film nudi
dosta lepih prizora (kretanje kroz kuće u kojima vreba opasnost i ne zna se šta
će izroniti, košmari glavnog lika, divni izrazi straha na licima junaka) da se
gledanje apsolutno isplati.
Нема коментара:
Постави коментар