***
3
Ovaj
film je Bunjuel snimio odmah posle Viridijane.
I igra ista ona što je igrala Viridijanu – Silvija Pinal. Katolička crkva i
buržoazija su naravno na udaru – a šta bi drugo kod Bunjuela. A način na koji
ih on to udara vrlo je sličan onome
iz Diskretnog šarma buržoazije, snimljenog
nekih desetak godina kasnije. U principu, sve što se u Anđelu uništenja može videti postoji i u Diskretnom šarmu buržoazije, ali i u raznoraznim drugim Bunjuelovim
delima.
Sad, bio bi štos da pogledam sukcesivno sve njegove filmove pa da vidim
kako su se te ideje generisale i kako su se od filma do filma varirale i
menjale oblik. Da li se radi o prostim varijacima, permutacijama i kombinacijama
po sistemu isto to samo malo drukše ili ima suštinskih razlika, pa on tim naoko
istim sredstvima uspeva da zahvati i neka potpuno nova značenja. Samo, nemam ja
živaca za takvu komparativnu analizu. Mada možda i pokušam nešto slično, nikad
se na zna kolika budala mogu da budem.
Ovako,
kad ovo delo uporedim sa kasnijim filmovima, Diskretnim šarmom i Fantomom
slobode, to mu dođe – ista meta, isto odstojanje. Iste situacije, isti
repertoar izražajnih sredstava, iste fore i fazoni, što bi rekô Ršum. Odmaʼ da
kažem, nisam neki ljubitelj Diskretnog
šarma buržoazije. Suviše mi je to haotično. Sve nešto tamte-ovamte, drž –
ne daj. Fantom slobode mi je,
međutim, nekad bio jedan od omiljenih filmova. Nisam ga gledao sto godina i
nemam pojma kako bi mi sad izgledao. Ali tu mi se sviđalo što je, iako je to
opet ista stara pesma, reč o mnogo disciplinovanijoj strukturi nego u Diskretnom šarmu. I to što je taj film,
iako potpuno apsurdan, u stvari vrlo životan. Samo što su sve situacije iz
života izvrnute na glavu i učinjene potpuno idiotskim. Sviđalo mi se što je to
jedan totalno idiotski film i što kao takav pokazuje kolika je u stvari život
idiotarija.
A
ovaj Anđeo uništenja, šta reći. On
polazi od jedne zaista interesantne situacije. Grupa ljudi, pripadnika
buržoazije, dolazi na prijem u kuću jednog od njih, ali kada se prijem završi,
oni ne mogu da, što bi rekli južnjaci, iskoče odatle, iako ih ništa fizički ne
sprečeva. (Inače, zanimljivo je da je ovaj film, koji očigledno govori o
evropskoj buržoaziji snimljen u Meksiku, dakle u jednoj sredini koja je tom
miljeu strana.)
Dobar
koncept, ali kao da sve na tome i ostaje. Ništa se tu ne dešava. Dobro, možda
ja sad tražim radnju i karaktere tamo gde ne može i ne treba da ih bude, ali Fantom slobode je imao i to. Tamo su se
te irealne situacije razvijale kao da su realne, i tako su samo ispadale još
luđe i još zabavnije i bacale time svetlo na realnost iz jednog ugla iz kojeg
obično nemamo priliku da je gledamo.
I
ovde ima zanimljivih momenata, nije da nema. Vidimo te ljude zatočene u kući
kako izvaljuju daske iz patosa i rasturaju violončela da bi nasred salona
zapalili vatru i ispekli ovcu, kako pijukom razbijaju zid da bi pili vodu iz
vodovodne cevi, pa ima tu i neke i masonerije i kabale. Ali sve je to niz
haotičnih, nedovršenih slika, bez ikakve koherentnosti. Uostalom, sam Bunjuel
je o ovom filmu izjavio sledeće: „Si el filme que van a ver les parece
enigmático e incoherente, también la vida lo es. Es repetitivo como la vida y,
como la vida, sujeto a múltiples interpretaciones. El autor declara no haber
querido jugar con los símbolos, al menos conscientemente. Quizá la explicación
de El ángel exterminador sea que, racionalmente, no hay ninguna.” Kol’ko
ja natucam španski, to mu dođe otprilike: „Ako film koji gledate izgleda
enigmatično i nekoherentno, i život je takav. Film je pun ponavljanja kao i
život i isto tako može biti predmet različitih tumačenja. Autor nije želeo da
se igra sa simbolima, bar ne svesno. Možda je objašnjenje Anđela uništenja to da, racionalno, nema objašnjenja.“
Nije
Bunjuelu, izgleda, ovde bilo stalo do toga da ispita kako se grupa buržuja
ponaša u jednoj potpuno kretenskoj situaciji iz koje ne umeju da se
iskobeljaju. Bilo mu je, čini se, važnije da pokaže kojekakve kokošije noge
koje vire iz tašni, ovce i jednog malog medu zatočene u toj kući zajedno sa
čeljadi i kako se taj meda pentra na nameštaj, a ovce na kraju filma utrčavaju
u crkvu. Poštujem ja to. Samo, taj meda i te ovce ipak nisu onaj noj iz Fantoma slobode.
Eh trebao si da pročitaš Bunjuelovu autobiografiju gde piše u kako je užasnim uslovima snimao, pa i scena koja se dva puta ponovila na kraju, da nije mogao ni da nađe glumce ni enterijer za takav jedan film :)
ОдговориИзбриши