****
4
La más despreciable de tus criaturas es el hombre,
Señor. su sola presencia me aleja de ti. Ili, ako ćemo da
govorimo srpski da nas ceo svet razume: „Čovek je najništavnije od svih Tvojih
stvorenja, Gospode. Sâmo njegovo prisustvo udaljava me od Tebe“. Tako reče
Simon, a ja reših da odrešim kesu (mislim, onu sa zvezdicama) pa da raspalim
četvorku, jer na ovom filmu stvarno ne treba štedeti.
Simon pustinjak
je još jedno Bunjuelovo delo iz meksikanskog perioda i treći film u kojem mu
glavnu ulogu igra Silvija Pinal. Ova diva meksikanskog filma je u Viridijani igrala Viridijanu, u Anđelu uništenja domaćicu kuće u kojoj
su se gosti upleli kô pile u kučinu, a ovde igra – pazi sad! – nikog drugog
nego satanu lično. I to kakvog satanu – satanu koji zadiže suknju i pokazuje
podvezice, koji raskopčava bluzu i pokazuje sise. Mislim, satanu i po.
Sva tri
gore pomenuta filma snimljena su o hrani i džebani Silvijinog muža Gustava
Alatristea, nekog muljatora koji je svuda gurao svoj nos. E sad, šta je
zanimljivo – Luis je naškrabao scenario za dugometražni film, ama je Gustavu
nestalo love, pa je film morao da bude srezan na pola, tako da ovo čudo traje
svega 42 (i slovima: četrdeset dva) minuta. Što u krajnjoj liniji uopšte nije
loše, jer je priča skroz profiltrirana, pa nema ni s od smaranja. Ovo je čisto
i intenzivno gledalačko zadovoljstvo.
Daklem,
ovo je Bunjuelovo viđenje života Simeona Stolpnika, koji je delovao sredinom
petog veka, i to negde u Siriji, koja je tada pripadala Istočnom rimskom
carstvu. Ono zapadno se u to vreme još držalo đene-đene, ama ne zadugo. A
stolpnici su bili neka fela koja se pentrala na vrh stuba e da bi se onde
potpunim iznurivanjem tela približili gospodu. To je po tim sirijskim
pustarama, izgleda, bila rasprostranjena praksa, ama ovaj naš Simon (mi i Rusi
ga zovemo Simeon) bio je jedan od prvih stolpnika, tako da za njegovog vakta to
još nije bilo toliko uobičajeno.
Simeon Stolpnik, ruska ikona, XV vek
Simeon Stolpnik, vizantijska minijatura, X vek
Ambijent
u kojem se zbivanja odvijaju jeste polupustinjski predeo, sa mnogo gole zemlje,
prašinčine, džbunja i kojekakvog niskog rastinja. Tuda se muvaju pastiri s
kozama, popovi i polk koji dolazi da vidi Simona, a kljasti i bangavi među
njima mole ga za izlečenje raznoraznih telesnih nedostataka. I tu je, dabome,
Simonov stub (ili stolp), na čijem
vrhu on ordinira. Vrh je jedna mala ravna površina, na kojoj nema nikakvog
zaklona, tako da je Simon izložen svim atmosferskim uticajima. Hrani se tako
što pomoću kanapa spušta torbu na zemlju, pa mu popovi unutra stave malo zelene
salate i mešinu vode. E sad, zanimljivo je pitanje kako se, jelʼte, prazni.
Bunjuel je, to sam negde našao, kazao da bi bilo interesantno snimiti kako se
niz taj stub cede Simonova da ne kažem šta kao otopljeni vosak niz sveću. Ipak,
ništa od toga – Simon u jednom trenutku izjavljuje da, pošto tako malo jede,
njegov izmet izgleda kao kozji brabonjci.
Pričao
sam malo duže o ambijentu u kojem se film odvija zbog toga što se pri kraju, i
to bukvalno četiri minuta pred sam kraj, ambijent radikalno menja. Dakle, nekih
trideset devet minuta gledamo taj krš od sirijske pustare, i navikli smo se na
njega kao na prirodan ambijent priče koju nam film priča, nekako radnja i
ambijent čine logičnu celinu, a onda PAF! – sve se menja i radnja ode bestraga,
na potpuno sedamnaesto mesto, koje s celom pričom dibidus nema veze. I jok samo
da se menja ambijent, nego se menja i istorijska epoha, i sve se obrće tumbe. I
taj prelaz, taj rez koji je presečen kô nožem, verovatno niko živi ne bi umeo
da napravi tako kao brljivi Bunjuel.
Za
taj prelaz je zaslužan, a ko bi drugi nego satana. Dakle, satana nema preča
posla nego kao što je onomad Isusa kušao u pustinji, sad uʼvatio da kuša
Simona. „Opet uze ga đavo i odvede na goru vrlo visoku i pokaza mu sva carstva
ovoga svijeta i slavu njihovu. I reče mu: Sve ovo daću tebi ako padneš i
pokloniš mi se. Tada reče njemu Isus: Idi od mene, sotono; jer stoji napisano:
Gospodu Bogu svojemu poklanjaj se i njemu jedinome služi“ (Matej, 4, 8–10).
E,
ovde Simon isto govori: „Idi od mene, sotono“. Samo što satana izgleda nešto
drukčije. Silvija Pinal ovde predstavlja jednog neuobičajenog satanu, koji tri
puta dolazi da kuša Simona, i sva tri puta drukčije izgleda. Čas opsceno, čas
zavodljivo, čas smešno, čas iritantno, čas groteskno. Prva dva puta Simon ga,
što bi rekô naš narod ispudi, ama treći put satana pokaže da ne možeš da ga
uʼvatiš ni za glavu ni za rep i uradi nešto potpuno neočekivano i u datom
kontekstu nezamislivo. Školska definicija groteske glasi da je to spoj
nespojivih elemenata, da su to muze s rogovima. E, tako nešto se desi na kraju Simona pustinjaka. U ta poslednja četiri
minuta Simon i satana dolaze na svojevrsni, kako satana kaže, sabat, na kojem
se odvija nešto što se zove „la carne radioactiva“ (radioaktivno meso). Način
na koji se to radioaktivno meso pomahnitalo trese i satanin frenetični krik
sred tog mesa za svaku su antologiju. Svaka čast Silviji Pinal. Svaka čast
Bunjuelu. Ovo je film, bato.
Odličan prikaz. Nisam skoro gledao ništa Bunjuelovo, tako da mi je ovaj film, istovremeno hiperartističan i maksimalno zabavan, baš prijao. Hvala na preporuci. :)
ОдговориИзбришиDa,meni je baš legao. Uvek je zanimljivo kad tako, kopajući bez bogzna kakvih orijentira, nabasam na nešto pažnje vredno.
ОдговориИзбриши