***(*)
3+
Ovo sam skinuo zato što se nalazi na nekoj listi deset
najboljih slovačkih filmova (onoj na kojoj je Bokser i smrt prvi). I umesto da čeka ko zna koliko na gledanje,
pogledao sam ga odmah. Razlog za to leži u špici – bila je toliko dobra da me
je povukla da odgledam ceo film. I bogami, ni ono što sledi nije mnogo lošije. Ružičasti snovi su za mene bili veoma
prijatno iznenađenje.
Vremenski, ovde je reč o sedamdesetim godinama; i
dalje zajednička država, ali period posle tzv. zlatnog doba čehoslovačkog
filma. Mesto radnje je mirna, učmala slovačka provincija (porodične kuće s
dvorištima, ljudi koji voze bicikle i jata gusaka na ulicama), a njeni
stanovnici životni prostor dele s još jednom etničkom grupacijom – Ciganima.
Na platnu, Cigani s tla centralne Evrope, kao glavna
tema, mogli su se videti još pre ovog filma. Kod nas je, dabome, 1967. godine
Saša Petrović snimio Skupljače perja,
a kod severnih nam suseda u približno isto vreme ovom temom bavio se jedan
drugi Saša, koji se, normalno, zove Šandor. A preziva se Šara. Njegov kratki
dokumentarac iz 1962. zove se Cigányok,
a 1968. godine ovaj reditelj snima i film koji se smatra jednim od najboljih
mađarskih – Feldobott kő. Engleski
prevod je The Upthrown Stone, a kako
bi bilo na našem, pojma nemam. Taj film sam skinuo još odavno, ali nemam
titlove, pa ne mogu da ga odgledam, a po onome što sam od njega video, deluje
mi i te kako vredno pažnje.
E sad, kod mađarskih severnih suseda Slovaka, tu temu
dotakao je reditelj ovog filma – Dušan Hanak. Konkretno, ovde je reč o ljubavi
između belca, mesnog poštara, i Ciganke. Oni imaju, tako, 18 do 20 godina i
normalno, i njeno i njegovo okruženje protivi se njihovoj vezi. I kad to ovako
ispričam, postavlja se pitanje – zašto je to tako dobar film kad ima tako glupu
temu.
A uz to je glavni junak još i prilično nesimpatičan
(mislim, meni). On je jedan od onih, kao, zanesenih, optimističnih likova.
Nešto slično onome što su odigrali Leonardo di Kaprio u Titaniku i Roberto Beninji u filmu Život je lep (La vita è bella). Zašto li sam uopšte gledao te filmove? I te dve kreature su
tako bile zaluđene za određenu ženu i zbog nje se majmunisale na razne načine.
Tako je i ovde. Ovaj naš palanački pismonoša se „ne boji drugova njenog
frajera“, pa dobije „batine nasred plesnjaka“. I „peglaju ga bata đonovi“ i
„krpe ga koncem doktori“. I svašta on zbog Ciganke tu uradi. Bije se, pa ripa s
krova i lomi nogu, pa pljačka poštu i napipa mardelj.
Samo, postoji jedna ključna razlika: ono što se može
videti u filmovima Titanik i Život je lep ne samo da je lažno, nego
je svojom banalnošću i podilaženjem masovnom ukusu uvredljivo za gledaoca. U
ovom filmu, međutim, ni taj bezvezni, sapunasti karakter glavnog junaka ne
smeta toliko. Pre svega, zato što reditelj na njemu i ne insistira mnogo i ne gura
ga onako nametljivo i ljigavo u prvi plan. I ne manipuliše njime na način
protivan svakom dobrom ukusu, pokušavajući da od svog junaka nekim nemogućim
spletom okolnosti načini heroja.
U Titaniku
se junak, dabome, žrtvuje za svoju dragu, a ovamo onaj pravi cirkus u
koncentracionom logoru zbog sina. Nema hepienda ni u jednom ni u drugom filmu,
ali njega u oba slučaja sprečavaju spoljašnji razlozi. Šta to, dakle, ne dâ
ovim junacima da budu srećni sa izabranicama svojih srdaca? Najčuvenija
pomorska katastrofa u XX veku i najveći oružani sukob u istoriji čovečanstva. Znači,
ispade da su potrebne kataklizme svetskih razmera da spreče ljudsku sreću. Ma,
ajʼte, molim vas. Mnogo manje tu treba. Dovoljna je samo ljudska priroda. I
Dušan Hanak je to znao i pokazao. I to ovaj film stavlja u sasvim drugu
kategoriju od Titanika i ostalih
bedastoća. Ni u Ružičastim snovima
nema hepienda. Ali njega sprečavaju unutrašnji razlozi.
Naš poštar i njegova zgodna Ciganka prevladaju sve
prepreke koje pred njih stavlja okolina. Nije u tome problem. Ali kad treba da
dođe ono „živeli su srećno i dugovečno“, tu nastaju teškoće. Nikakve katastrofe
nisu potrebne. Dovoljan je samo običan, svakodnevni život, pa da ta tako teško
osvojena ljubav bude stavljena pred onaj pravi izazov. Koji, dabome, ne može da
izdrži.
Sve u svemu, Ružičasti
snovi je jedan gledljiv, komunikativan, pitak film, namenjen očigledno
veoma širokom krugu publike. Međutim, u njemu nema ništa od onoga što
karakteriše filmove namenjene veoma širokom krugu publike na koje sam ja
navikao. Nema štoseva, nema vickastih replika, nema igranja na prvu loptu, nema
jeftinih rešenja, nema patetike, nema likova koji na nemoguće načine ispadaju
junaci, nema besmislenih situacija koje vam smetaju jer se protive elementarnom
razumu, nema podilaženja masovnom ukusu, nema vređanja gledalaca ljigavštinom i
banalnošću. Ima dosta ciganske muzike, ali ona nije onako jeziva i odbojna kao
u našim filmovima, već zvuči kao najbolji pop. Eto, Dušan Hanak je pokazao da
je sve to moguće i alal mu vera.
Нема коментара:
Постави коментар