среда, 25. јануар 2012.

Blatnjava reka (泥の河 – Doro no kawa) 1981.




***(*)
3+

Kaže neki korisnik sajta SMz da je ovo jedan od pola tuceta najboljih filmova o detinjstvu. Ostali su, po njemu: 400 udaraca (Les Quatre Cents Coups), Zabranjene igre (Jeux interdits), Duh košnice (El espiritu de la colmena), Pišote (Pixote, a lei do mais fraco), i neki Runner i The Crow.


Što se tiče Udaraca i Igara, njihovo prisustvo na listi je, pretpostavljam, neosporno. Da li ima neko nešto protiv?
A ova Košnica po meni i nije bogzna šta. Koju godinu kasnije, nešto vrlo slično, ali milion puta bolje uradio je Karlos Saura filmom Zmija u nedrima (Cría cuervos). Sličnosti idu dotle da u oba filma čak igra ista devojčica, Ana Torent. I u jednom i u drugom filmu tu je ta sumorna atmosfera puna nagovoštaja, ali je kod Erisea, koliko pamtim, sve rasplinuto, razvučeno i poprilično dosadno. A i alegorijska komponenta je preočigledna. Ali zato ga je Saura ubo baš kako treba. Mogao bi neko da napravi uporednu analizu, pa da pokaže koje to komponente čine da između ova dva filma, koja se bave manje-više istom temom i obrađuju je manje-više istim sredstvima, postoji tolika razlika u kvalitetu.
Što se tiče četvrtog filma na spisku, to nisam gledao, ali svakako mi deluje vrlo zanimljivo. Stavljam ga na listu za gledanje, tim pre što s brazilskim filmom inače ne stojim baš dobro, pa tu rupu treba koliko-toliko popuniti. Inače, Babenkov Karandiru (Carandiru) pamtim kao vrlo dobar film, mada davno beše to kad sam ga gledao.
Ova poslednja dva filma – nemam pojma šta su. Ako neko zna, neka mi javi, bio bih blagodaran.


A što se mene tiče, apsolutni favoriti u kategoriji Najbolji film o detinjstvu jesu Bergmanov Fani i Aleksandar (Fanny och Alexander) i Saurina Zmija u nedrima. Njima bi mogli da se pridruže i Košmari (Zmory) Poljaka Vojćeha Marčevskog – mada je u tom filmu glavni junak samo u prvoj polovini dečak, dok je u drugoj polovini već mladić, ali to ne smeta da se film uvrsti u pomenutu kategoriju. (To jest, u ovaj svojevrsni podžanr određen temom. Tema nekada može da uslovljava i izvesne strukturne i značenjske činioce dela, pa se utoliko može govoriti o tematskoj specifikaciji žanra. Bilo bi zanimljivo razmotriti gore pomenute filmove, pa videti da li to za njih važi.)


Što se tiče Blatnjave reke Japanca Koheija Ogurija – nije to loše, naprotiv, ama ne bih ja to svrstao među najbolje u ovoj kategoriji.
„Danas u ovoj zemlji“, kaže otac glavnog junaka, „ima mnogo ljudi koji bi želeli da su poginuli u ratu“. Film je smešten u Japan iz sredine pedesetih, u kojem preovlađuje jedno osećanje – beznađe. U takvom miljeu odrastaju njegovi junaci – dva dečaka od 8–9 godina i jedna nešto starija devojčica, čije se porodice nalaze na različitim stupnjevima siromaštva. Straćare u Osaki, smeštene na obalu reke, kao sredina u kojoj se čitava radnja odvija, reprezentuju opštu duhovnu klimu te nacije i tog vremena, nad koje se i dalje nadvija senka pre deset godina završenog rata.


Dakle, kao i u najboljim egzemplarima ovog podžanra, i ovde okruženje (najneposrednije porodično, ali na suštinskom nivou društveno i istorijsko) ima ključnu ulogu. I ovaj film govori o deci prinuđenoj da odrastaju u jednoj dehumanizovanoj sredini i o tome kako se ono bazično ljudsko što deca u sebi nose modifikuje i deformiše pod uticajem miljea koji je svemu ljudskom suprotan. I ovde ima nečega nalik na „zabranjene igre“ i to je jedna od boljih scena, ama u filmu inače preovlađuje jedan tih, usporen ton. Kohei Oguri odmereno gradi sasvim solidnu atmosferu, samo po mom mišljenju i previše ga je razvukao, tako da nije baš uspeo da me uvuče u predočeni svet. A i sa ovom decom, njihovim ponašanjem i njihovom osećajnošću nisam mogao bogzna koliko da se identifikujem, možda i zbog velikih kulturnih razlika između naše sredine i Japana. U svakom slučaju, mnogo sam bolje razumevao recimo one tri male Špankinje iz Zmije u nedrima, izolovane u kući punoj mraka, smrti i straha, ili onu malu Francuskinju sa mrtvim psetancetom na uzici iz Zabranjenih igara.

Moguće je, međutim, da je meni tu ponešto i promaklo. Film nije baš lak za praćenje i to sporo, razvučeno pripovedanje možda nosi u sebi suptilnije utisnute nijanse značenja. Ja sam inače čovek koji sporo kapira i kome treba mnogo vremena da shvati neke proste stvari, tako da će moj sud možda biti drukčiji i kompletniji posle drugog gledanja – a njega će sigurno biti, jer to ovaj film zaslužuje.

Нема коментара:

Постави коментар