***
(3)
Uživao sam gledajući ovaj Hičkokov klasik, ponovo posle boga pitaj koliko godina. Čini mi se da sam ga poslednji put pogledao još kad ga je Robert Nemeček puštao na TV Politici, rahmet joj duši.
O
glumcima uopšte neću da arčim reči – Džozef Koten je Džozef Koten, a
Tereza Rajt je ovde izvela pravo malo čudo.
Međutim,
ovog puta nešto mi je drugo zapalo za oko. A to je slika sveta predstavljenog u
ovom filmu.
U ovom slučaju, „svet“ je jednako „Santa Roza“. Sa izuzetkom uvodne scene, celokupna radnja se dešava u ovom kalifornijskom gradu.
U ovom slučaju, „svet“ je jednako „Santa Roza“. Sa izuzetkom uvodne scene, celokupna radnja se dešava u ovom kalifornijskom gradu.
Da
li se ikad igde živelo kao u toj Hičkokovoj, odnosno Vajledrovoj (ne mislim na
Bilija, nego na scenaristu Torntona Vajldera, pisca knjige Most svetog kralja Luja) Santa Rozi, pitao sam se sve vreme
dok sam blenuo u Senku sumnje. A
pogotovo – da li ikad igde postojala čeljad poput varošana koji napučuju
ovaj film?
I
tako, suočen sa prizorima varoškog života koje mi je Hičkok prikazivao, samo je
falilo da zapevam: Varošarije, Varošarije,
to su naše igrarije.
Elem,
otac glavne junakinje je činovnik u varoškoj banci. Kada njegov šurak, došljak
u mikrouniverzum Santa Roze, počne da tera šegu na račun dotične institucije,
on ne samo da mu to zabranjuje, nego ga posmatra pun neodobravanja i
nerazumevanja. Tom čoveku, naime, nikako ne ide u glavu da je s takvim
stvarima, dakle važnim stubovima države i društva, uopšte moguće zevzečiti
se.
Taj
isti tip – govorimo, dakle, o sredovečnom čoveku, pater familiasu – za najbližeg prijatelja ima ne muškarca s kojim
bi se jedan normalan čovek družio, već neko totalno blesavo stvorenje. Spadalo,
što bi se starinskim jezikom reklo. I šta je glavna zabava ove dvojice
sredovečnih zvrndova? Oni ne razgovaraju o sportu ili politici, kako bi se od
dvojice odraslih ljudi očekivalo, već do besvesti drve o kojekakvim
začkoljicama iz detektivskih knjiga i, poput dva nestašna
čapkuna, nameštaju jedan drugome sitne smicalice ne bi li svaki od
njih dokazao kako su baš njegove teze ispravne, a kako je onaj
drugi u krivu.
Što
se tiče majke glavne junakinje – ta matrona u porodični dom pušta
dvojicu neznanaca koji navodno rade za državu na nekak’om projektu izrade
profila prosečne američke porodice. Njeni su nazori da građani državi treba da
izađu u susret u onome što ona od njih ište. Država je dobra prema svojim
podanicima, te alzo oni njoj treba da omoguće da zavuče svoj nos u svaki kutak
njihovih domova. Međutim, kad jedan od te dvojice vajnih državnih nameštenika
izabere pogrešan trenutak da je fotografiše kako pravi pitu – ona nalazi
da se to već ne može tolerisati. Može država svašta da traži, nek joj je halal,
ama da je ometa u njenom pravljenju pite – e, to vala neće moći.
I
sve je u tom stilu, da ne nabrajam dalje. Ta Santa Roza je varoš u kojoj
najveće uzbuđenje izaziva to što glavna junakinja u jednom trenutku
pretrčava ulicu. Svi varošani, dabome, stoje i čekaju znak saobraćajca, a ona
izjuri kô muva bez glave. Njeni sugrađani negoduju gnevom pravednika, a
saobraćajac (koji, naravno, poznaje i nju i njene roditelje i celu njenu
porodicu) uhvati je za ruku i prekorno-očinskim tonom je upita: „Šta misliš,
zašto ja ovde stojim?“ Pokara je, dakle – da opet upotrebim starinski vokabular,
u kome ta reč ima drukčije značenje od onog u kojem je rabe korisnici savremenog
žargona.
Kad
se sve to zna, još interesantnija postaje ona jedna jedina scena koja pokazuje
da ta Santa Roza ima i drukčije lice. Naime, u jednom momentu glavnu
junakinju ujak odvuče u neku vrstu noćnog lokala. Ona mu tom prigodom priopći
kako na takvom mestu nikada nije bila – a reč je o odrasloj devojci, koja
doduše još živi s roditeljima, ama je već zrela za udaju, vozi kola i umnogome
je funkciju glave porodice preuzela od svog oca. Naravno, pošto u Santa Rozi
svako svakog poznaje, to i glavna junakinja, iako nikad nije bila u noćnom
lokalu, poznaje mladu kelnericu, koja priđe da usluži nju i ujaka joj. Ta mi je
kelnerica najsimpatičnije čeljade u filmu zbog toga što je ona, kako izlgeda,
jedina varošanka koja se ne uklapa u profil stanovnika Santa Roze kakav smo
upoznali. No, gledaocu se sugeriše da su nju njeni lični nekvaliteti isključili
iz plauzibilne varoške sredine, kojoj bi trebalo i kojoj bi morala da pripada,
i smestili je u ovaj kasnonoćni zabran. Šta da se radi, ko joj je kriv kad nije
htela da uči školu?
Sve
ovo što sam do sada nadrobio ne znači da mi se film ne dopada. Naprotiv, bio
sam razgaljen dok sam gledao tu sredinu u kojoj su svi blagonakloni jedni prema
drugima, a takav bezazlen život omogućava im jedan benevolentan sistem,
dobrohotan prema svojim podanicima. Da li je ovo ikako, na bilo koji način, pod
bilo kojim uvjetima, bar delimično moguće, pitao sam se.
Odgovor
je, naravno, odrečan.
I
tu ne bi pomogao čak ni neki bolji, humaniji, pravičniji društveni sistem – ako
bi se desio mirakul da tako nešto bude vaspostavljeno (što već samo po sebi
nikako nije izgledno). Jok brajko, stvar je ovde fundamentalnija. Samom čoveku
nije u prirodi da se tako ponaša i da živi na takav način. Nije tako
ustrojen. I to ne zato što neće (to jest, ne samo zbog toga). Jeste to
i stvar racija, volje i svesnog delanja, ali i samo čovekovo telo
protivi se takvom načinu života i takvom ponašanju. Ono to čini već na najosnovnijim
nivoima – fiziološkom, neurološkom i ne znam ni ja kom. Tak’a je čovek fela.
Pogana živuljka na svakom nivou, sve do mitohondrija i endoplazmatičnog
retikuluma.
Okej,
zabasao sam na teren neosnovanog spekulisanja, ali svakako treba istaći da ovaj
film ima prilično direktnu ideološku komponentu. Ona se sastoji u sukobu dve
koncepcije sveta – jedne koju zastupa ujak Čarli (svet kao haotično i opasno
mesto) i druge koju brani sestričina Čarli (svet kao Santa Roza). U svetlu
događaja koji se pokreću dolaskom ujaka, sestričina je primorana da svoja
shvatanja revidira, te ona i izabranik njenog srca na koncu dolaze do nazovi
kompromisnog rešenja, kojim se film i završava.
Нема коментара:
Постави коментар