*****
(5)
Vala, ako ovo nije jedan od najboljih i
„najikoničkijih“ prizora ikad viđenih na filmu, onda stvarno ne znam šta jeste.
Ovo je bre bolje od onog kad Maks fon Sidov igra šah sa smrću na obali, kad
Keri Grant bega od poljoprivrednog aeroplana ili kad se Džek Nikolson kezi kroz
ona vrata.
Elem, Pepeo i
dijamant sam gledao, čini mi se, tri puta. Ali nakon prva dva gledanja, on
uopšte nije spadao u moje omiljene filmove niti je na mene ostavljao bogzna
kakav utisak. Međutim, posle ovog trećeg gledanja stvari su se promenile. To
samo pokazuje koliko nisam imao pojma i koliko nisam shvatao šta je to film.
Dakle, v čjom djela, što bi rekô jedan pisac i kolumnista.
Ovo je film koji meni ni tematski, a ni po senzibilitetu nije naročito blizak.
Verujem da me je to sprečavalo da prepoznam njegove prilično očigledne
kvalitete. Ja sam valjda u filmovima tražio nešto što se podudara sa slikama i
idejama koje inače nosim u glavi i kao najbolje filmove birao sam one koji na
umetnički najuspeliji način trasponuju baš takve slike i ideje. A
pretpostavljam da nešto slično rade i mnogi drugi gledaoci, pa i oni
profesionalni koji sebe nazivaju kritičarima. Jer recimo, ako vi volite rege
muziku, vama će i neka ne baš najbolja rege pesma biti bolja od neke vrhunske
kantri pesme, na primer. To je s jedne strane ograničavajući faktor, a opet
nerviraju me i oni gledaoci i kritičari koji se lepe za one kanonske filmove o
kojima vlada uvreženo mišljenje kao o remek-delima, a koji mogu biti veoma
dosadni. Jer, šta da radim s filmom koji se mene lično ni najmanje ne dotiče i
koji mi ništa ne govori, ali je umetnički uspelo delo? Nisam pametan. Čitajte
Hjuma, zna on ponešto o svemu ovome.
Uglavnom, dok sam gledao Pepeo i dijamant, nekako sam svoje lične afinitete gurnuo pod
tepih, a priklonio se opštijim umetničkim i estetskim kriterijumima. Nisam,
dabogme, to učinio svesno, već je to nekako išlo samo od sebe. Volim da mislim
da je to zbog toga što sam postao malo zreliji filmski gledalac (posle onoliko
pogledanih filmova i godina koje sam nabio u guzicu, stvarno bi i trebalo, ali
sa mnom se nikad ne zna) i da sam se koliko-toliko približio onome što Hjum
naziva merilom ukusa.
Sve u svemu, to mi je omogućilo da ukapiram kako je
ovaj film Andžeja Vajde čista perfekcija. U pitanju je struktura čiji su svi
činioci usklađeni kako treba i koja se naravno ne svodi na puko formalno
savršenstvo, već iza nje stoje kompletni, životni likovi i zaokružena slika
sveta.
Pepeo
i dijamant odvija se
u vrlo precizno omeđenom vremenskom i prostornom odsečku – vreme: najvećim
delom, noć i sledeće jutro; prostor: najvećim delom, jedan hotel i njegova
okolina. Jasno, nije odabran bilo koji vremenski isečak, već sasvim određeni –
reč je o jednom odsudnom istorijskom trenutku. U to malo vremena i prostora
Vajda sabija kompletnu sliku jednog društva, zahvaćenog unutrašnjim
previranjima i dubokim podelama, koje u sudbonosnom času treba da se odluči
kojim će putem krenuti i kojem će se carstvu privoleti. Glavni likovi rastrzani
su između kolektivnog i privatnog, između svojih uverenja i onoga što čini stvarni
život. Iako film prikazuje samo jedan dan, dva glavna lika predstavljena su kao
celovite ličnosti koje nose sa sobom svakojaka bremena iz prošlosti. U isto
vreme, zbivanja su namerno učinjena do neke mere artificijelnim i izmeštena su
iz logike svakodnevnog života. Vajda se ne drži doslovnog mimetičkog načela,
već smišljeno zgušnjava događaje da bi ih učinio plastičnijim i ogoljenijim.
Priča se saopštava kroz niz izvanredno upečatljivih
slika, koje možda ikonografski nisu ono što ja inače volim da gledam, ali su
neosporno prelepe. I ambijenti i pokreti likova i kompozicija kadrova – lepo se
vidi koliko je sve to promišljeno do najsitnijeg detalja i koliko sve ima svoju
svrhu. Svaka pojedinačna scena (jedno, drugo i treće ubistvo, žena koja
bogoradi, ašikovanje s konobaricom, paljenje čaša s alkoholom – ma sve)
predstavlja po jedno prilično zaokruženo remek-delo, a opet sve služe celini.
Ovakav spoj minuncioznog formalnog savršenstva i jedne
vrlo ozbiljne i obuhvatne supstance, koji funkcioniše na svim planovima od
najsitnijeg (detalji u kadru) do najkrupnijeg (slika društva u jednom odsudnom
trenutku) nisam baš često viđao. Nema mi druge nego da konstatujem da je Pepeo i dijamant delo prvog reda. Petica
kô vrata i poklon do zemlje.
Нема коментара:
Постави коментар