Nisam vam ja neki gledalac televizije. Slabo ja to.
Eto, ni Nivo 23 ne gledam. Tokom svih ovih godina,
pogledao sam možda dve emisije, i to se čak i ne sećam koje.
Ali kad sam video da se pojavila knjiga (predstavljena na
sajmu, a zatim u decembru 2012. promovisana u Beopolisu), odmah sam poželeo da
je pročitam.
Biće da mi pre leži pisana nego izgovorena reč, pa su mi tako
i ovi intervjui više prijali u obliku koji nije njihovo originalno „agregatno
stanje“.
A da su mi prijali – vala jesu.
Čitao sam redom, od početka prvog toma pa do kraja
drugog, kao da pred sobom imam beletrističku knjigu. Dabome, kada je reč o
ovakvom štivu, to je samo jedan od mogućih načina. Neke drukčije čitalačke
strategije možda bi u datom slučaju bile i primerenije.
Uglavnom, obrni-okreni, pred čitaocem su dvadeset tri
razgovora koja je Velja Pavlović obavio s raznoraznim ličnostima – brojčano
preovlađuju pisci, slede oni vezani za (da upotrebim otrcanu frazu) „daske koje
život znače“, a dabome ima i sveta iz drugih sfera: univerziteta, televizije,
crkve.
E sad, ono što je mene povuklo da knjigu pročitam „od
korice do korice“ (još jedna otrcana fraza) jeste to što bi pri određivanju
njenog sadržaja dve glavne natuknice glasile: „Beograd“ i „devedesete godine“.
To bi bio zajednički „hronotop“ ovih tekstova, što rekô onaj Rus Bahtin. Naime,
gro razgovora vođen je onih najogavnijih godina: 1992, 1993. i 1994, a u to
vreme ja sam još sedeo u školskoj klupi (i to osnovnoškolskoj) i sticao prve
koliko-toliko zrelije predstave o onome što se oko mene dešava.
Beše ovo dakle za mene svojevrstan povratak u „godine
učenja Vilhelma Majstera“, koje se usto baš zalomiše da budu takve kakve su
bile. Dotični period ova knjiga uspešno osvetljava, a što je najvažnije, to
čini iz međusobno poprilično različitih uglova, upravo zahvaljujući polifoniji (opet
Bahtin, koji mi je đavo danas) koja na njenim stranicama vlada. Dakle, mnogo
glasova, svaki priča svoje, pa vi vidite šta iz toga može da se izvuče, kakva
slika može da se sklopi i šta je od toga posle svih ovih godina i dalje
upotrebljivo. Eto, ja sam svašta zanimljivo uspeo da iščeprkam i u razgovorima
s ljudima koji mi inače uopšte nisu interesantni (a i ovde ima takvih, naravno).
S druge strane, svedočanstvo Radovana Vučkovića o životu
u Sarajevu pod opsadom i analiza mena kroz koje je srpsko društvo tokom vremena
prolazilo, ali stavljena u jedan opštiji istorijski kontekst (razgovor s
Milanom St. Protićem) – predstavljaju verovatno najbolja mesta ove knjige.
Ipak, meni kao čitaocu, dva su sagovornika Velje
Pavlovića bila daleko najinteresantnija: Dragoslav Mihailović i Nikola
Milošević.
Mihailović naravno govori o svojim iskustvima s Golim
otokom i Udbom, a tu je i jedan sjajan momenat kad dolazi u neku vrstu sukoba s
voditeljem emisije. E sad, i ja spadam u one koji smatraju da je knjiga Kad su
cvetale tikve najbolji srpski roman i nemam pojma koliko sam je puta čitao.
Možda je čak i nisam toliko puta čitao od početka do kraja, ali malo-malo pa je
otvorim, pročitam pola strane, stranu, dve ili tri, pa je sklopim i vratim na
policu. Pošto se to ponavlja godinama i godinama, a štivo je ionako kratko,
dobre delove već znam i napamet. Elem, svi oni koji znaju šta se u Surdulici
desilo između Ljube Vrapčeta i Stoleta Apaša mogu iz ovog razgovora saznati i
ponešto o boravku samog Dragoslava Mihailovića u sanatorijumu za tuberkulozu u
tom mestu i o njegovom susretu s jednim dušanovačkim mladićem koji se tamo
odigrao.
A Nikola Milošević – kako taj čovek govori, ja sam
potpuno oduševljen. To je jedan divan, odnegovan srpski jezik kakav se retko
može čuti. Uglavnom, pred kamerama, u emisiji, on izgovara pravi-pravcati esej,
onako „antropološki“. Tema je Miloš Crnjanski (i prosto mi je žao što su samo o
njemu razgovarali, a ne o samom gostu i nekim njegovim nazorima) i Nikola
Milošević na malom prostoru uspeva da raščlani karakter ovog pisca do
elementarnih psiholoških činilaca. To radi na svoj dobro poznat način na koji
je analizirao mnoge znamenite ličnosti proglašavajući njihove duševne sklopove
za „autoritarne“ i „arogantno osvetoljubive“ – samo što se na pisca Seoba ove
omiljene kategorije profesora Miloševića ne mogu primeniti već u igru ulaze
neke druge, poput „rđavo prilagođen“. Zaista, samo te dve reči mogu mnogo da
vam kažu o jednom čeljadetu.
Uglavnom, posle čitanja Nivoa 23, moja reakcija je: „hoću
još ovoga“. Evo, u spisku na kraju knjige vidim da su u ovom periodu gosti
emisije bili još dva moja omiljena pisca: Svetlana Velmar Janković i Slobodan
Selenić. Baš bi me zanimalo da čujem šta su oni imali da kažu Velji Pavloviću.
Velja Pavlović je pravi rokenrol gospodin. Takvih je danas malo u ovom gradu. Ima ih još nekoliko. Nivo 23 pratim kad stignem. Nekada, dok nisam radio, pratio sam ga češće.
ОдговориИзбришиInače slažem se sa tobom za najbolji srpski roman "Kad su cvetale tikve".