Evo nečeg zanimljivog. Reč je o ploči koja mi je
pružila veliki slušalački plezir, iako u stvari ne dolazi iz „mog“ miljea.
To je album sastavljen od obrada. A ja izuzetno volim
takve albume. Dva relativno sveža, ili što neki ljudi kažu: recentna takva naslova, koja i dalje
prilično redovno slušam, jesu prošlogodišnje ploče Pola Torna i grupe Counting
Crows. Remek-dela, čini mi se. A ove godine tu je Skot Metju. Ploča ovog
Australijanca nastanjenog u SAD daje i odgovor na pitanje zašto mi se albumi sa
obradama toliko dopadaju.
Naslov je Unlearned,
a Skot Metju na sajtu objašnjava zašto je odabrao tu reč i kako izgleda proces
koji on naziva unlearning. To se može
pročitati ovde, a ja sa svoje strane napominjem da ova ideja, naravno, nije
nova. Recimo, jedna uticajna grupa mislilaca u XX veku imala je na repertoaru
pojam: oneobičavanje (u originalu остранение, pošto je reč o ruskim misliocima). Ukratko, poenta
je u tome da umetnost treba da oneobiči
našu percepciju stvarnosti tako što će poremetiti uobičajeni, automatski način
na koji smo navikli da je opažamo. Jedan od najnotornijih citata pripadnika ove
grupe glasi: „Nova forma pojavljuje se ne zato da bi izrazila nov sadržaj već
da bi zamenila staru formu koja je izgubila umetničku vrednost.“
Zvali mi to unlearning,
oneobičavanje, oslobađanje od
automatizma percepcije, smenjivanje stare forme novom ili bilo kako drukčije,
album Skota Metjua predstavlja odličan primer toga. Na repertoaru dotičnog
muzičara našle su se neke od najnotornijih pesama koje je svako od nas bezbroj
puta čuo. U Beogradu postoje radio-stanice na kojima se te pesme, snimljene pre
dosta godina, i sada mogu čuti po nekoliko puta dnevno. I kad vi po
desethiljaditi put čujete To Love
Somebody ili I Wanna Dance with
Somebody Who Loves Me, onda je to nešto dosadno, okamenjeno, nešto što je
već izgubilo svaki smisao.
Ali kad to 2013. godine otpeva neki tamo Skot Metju,
za koga ja inače nikad ranije nisam čuo, i to nekim pečalnim, do panja ojađenim
glasom, u kome nazirem i izvesnu dozu idiotskog
humora, tu se onda vidi čudesan efekat koji gore opisani proces izaziva. To su
te iste, odlično poznate pesme, a opet, one sada predstavljaju nešto potpuno
novo i drukčije. To jednovremeno prisustvo poznatog i novog u jednom istom
entitetu i efekat koji to proizvodi na našu percepciju, a koji bi se mogao
odrediti kao razbijanje načina na koji smo navikli da opažamo poznate stvari,
jesu ono zbog čega vredi slušati novu ploču Skota Metjua.
Нема коментара:
Постави коментар