Vili
Najl je, naravno, na sceni već decenijama, ali moj prvi susret s njim odigrao
se 2006. godine na ploči Streets of New
York. Tada me je, sećam se, pridobio poželevši mi dobrodošlicu ni manje ni
više nego u svoju sopstvenu glavu. A u toj njegovoj glavi bogami svačega ima.
Tu Bazbi Berkli i Frankenštajn nastupaju u cirkusu. Ruska vojska održava paradu
obučena u pastelne nijanse. Dalaj-lama sedi u naslonjači, a Žan-Pol Sartr,
ofarban u zeleno, ide na disko žurku. Ili već tako nekako. I kako odoleti
čoveku u čijoj se glavi odigravaju takva zbitija, pitao sam se.
Uglavnom,
Vili Najl je sad već u godinama, pregazio je šezdesetu, i to dobrano, ali
izgleda da je u odličnoj formi. Sve pršti na njegovom novom albumu. Na omotu,
on stoji ispred jednog „ševija“ i poziva slušaoce na aktivnost iz naslova, „američku
vožnju“. Čitav itinerer je on u naslovnoj pesmi osmislio. Pravi katalog mesta,
auto-puteva i određenih kulturoloških specifičnosti pojedinih regiona može se
tu naći. Headinʼ down to Memphis on the
419 / Lookinʼ for Elvis Presley and the Reverend Green, glasi jedan od
karakterističnih stihova.
Ploča
se sastoji od ukupno dvanaest pesama, sličnih kvaliteta. Od toga, jedna je
obrada, a jedanaest je Vili Najl napisao sam ili u saradnji s drugim autorima.
Što se mene tiče, vrhunac je God Laughs,
koja potvrđuje da njen autor ima besprekoran smisao za humor. Tu se može
saznati kako izgleda jedan dan u životu Svevišnjeg. A i na pitanje zašto
Svedržitelj radi sve to što radi – Vili Najl ima odgovor.
Međutim,
ipak je od svega najzanimljivija ona jedina obrada na ploči: People Who Died Džima Kerola. To je
prosto pesma koja vas se tiče. S njom u vezi, pade mi na pamet da je Jovan
Hristić rekao kako postoji literarna tajna isto kao što postoji i lekarska
tajna i da pisci o nekim stvarima obično ne govore, pa se tako ne usuđuju da
otvore ona vrata iza kojih se kriju najstrašnije čovekove patnje. Vrata na
kojima su, kao u bolnicama, stakla zamućena. Jedan od onih koji su to uradili
bio je Tolstoj, kome dugujemo neke briljantne, detaljne i plastične opise smrti.
E, u ovoj pesmi se o smrti govori na jedan direktan, otvoren, furiozan, pošten
i po meni pravi način. A Vili Najl je bio na visini izvođačkog zadatka i
rezultat je odličan. Koliko shvatam, na odluku da baš ovu numeru uvrsti na
svoju ploču uticale su neke njegove lične prilike. Šta reći? Ima u životu
situacija kad pesma s naslovom Ljudi koji
su umrli postaje vrlo aktuelna. Nikoga one ne mimoiđu. A ova pesma je jedan
od njihovih ultimativnih umetničkih izraza. I to je Vili Najl još jednom
potvrdio.
Slušam ga u poslednje vreme. Bio je soundtrack za godišnji odmor. Lepo napisano.
ОдговориИзбриши