Evo,
pogledao sam dva Felinijeva filma koja se ubrajaju među njegova bolja i važnija
dela (oba su, recimo, u onom izboru od 1001 filma koji morate videti pre nego
što se upokojite), a koja sam do sada nekako uspeo da propustim. I u jednom i u
drugom glavnu rolu igra rediteljeva supruga Đulijeta Masina. Reč je o
filmovima Kabirijine noći (Le notti di Cabiria) i Đulijeta i duhovi (Giulietta degli spiriti). Da im odmah nakalemim
i ocene. Dakle:
Kabirijine
noći: ****(*) 4+
Đulijeta
i duhovi: ** (2)
Čudna
je stvar s Felinijem. Najomiljeniji njegov film kod publike, a to važi i za
našu sredinu, jeste Amarkord
(Amarcord). Znam neki živistijan ovde po Beogradu koji misle da je to najbolji
film koji su ikad gledali. Mislim, volim i ja Amarkord, ali u granicama
razumnog.
Kritika
ima drukčiji izbor. Kod njih je najomiljeniji Felinijev film 8 ½. On ima tu elitističku reputaciju i
malo je više artsy fartsy nego što bi baš morao, ali unatoč
tome to jeste jedan odličan film, koji ja takođe prilično volim.
Što
se mene tiče, ja, naravno, imam treće mišljenje. Ko je čitao post Ovih trinaest, zna da je po meni kruna
Felinijevog stvaralaštva (a i jedna od kruna svetskog filma) – Sladak život (La dolce vita). To je
stvarno film i po i pravi kolos među filmovima. Fućka se njemu za uobičajena
pravila pričanja priče, fućka mu se za fizionomiju u koju filmovi inače
oblikuju svoju građu e da bi od predstavljenih događaja načinili smislene
celine. Ta golema, razuđena struktura upravo tom veličinom i razuđenošću uspeva
da postigne nešto što se retko viđa – da uhvati pravi balans bitnih i nebitnih
događaja od kojih se ljudski život sastoji. A u tom balansu, dabome, zna se šta
preovlađuje. Zna Felini da tzv. bitni događaji u ljudskom životu nisu neke
isklesane stene sa oštrim ivicama, već da se svaki od njih utapa u moru
nebitnih, koji ga razblaže i deformišu. Da posle svakog kratkotrajnog vrhunca
dolazi dugački antiklimaks, da posle glamuroznog noćnog provoda sledi jutro kad
se vučete kući i boli vas glava. I druga stvar – retko gde sam video tako
uspešno predstavljeno ljudsko vreme. Stalno se tu nešto dešava, vreme je više
nego ispunjeno događajima, ono juri, leti. Ali sve to dešavanje u stvari je prividno.
Svi ti događaji su bedastoća do bedastoće i to vreme je u stvari jedna obična
bara ispunjena žabokrečinom u kojoj se ništa ne dešava. Opet, ako ćemo dalje, i
to nedešavanje, u kojem nema glavnih, većih događaja oko kojih bi se manje
bitni organizovali, takođe je prividno. Ipak se nešto sve vreme dešava – a to
je da se glavni junak, vođen nekim principom na koji nema uticaja, lagano,
neumitno i nepovratno udaljava od onoga čemu teži.
Iz
ovog što sam dosad napisao izlazi da jesam ljubitelj Felinija. Naravno, nisam
gledao sve njegove filmove, ali moram reći da on za mene ima i drugo lice.
Recimo, njegov Kazanova (Il Casanova
di Federico Fellini) jeste film koji ne mogu da smislim. Pokušao sam to da
gledam, ali nisam uspeo da izdržim duže od trideset minuta. A i to na jedvite
jade. Ta hipertrofirana stilizacija toliko mi je išla na nerve i sve što sam
video toliko me je odbijalo da sam prosto morao da ugasim.
Inače,
osim Slatkog života, drugi Felinijev
film za koji bez mnogo ustezanja mogu reći da je remek-delo jeste Ulica (La strada), takođe sa Đulijetom
Masinom. U njemu je još jako prisutna neorealistička paradigma, mada ne u onom
čistom obliku kao kod De Sike. Ja takođe veoma volim i neorealističke filmove,
iako oni, verujem, mnogim današnjim gledaocima nisu bliski i ne podudaraju se
sa njihovim senzibilitetom. Moj je, eto, nešto drukčiji. Volim filmove o
sirotinji.
Što
se tiče Kabirijinih noći, taj film je
nastao posle Ulice, ali pre Slatkog života, i to se baš, baš vidi. U
njemu još ima dosta elemenata neorealizma, ali je već prisutna karakteristična
razuđena struktura najvećeg Felinijevog filma, naravno ne u onom savršenom
obliku kao tamo. Razlika je u tome što, mada je u pitanju ista epizodičnost,
ovde ipak postoji jedan ključni događaj ka kojem se tok filma usmerava, dok u Slatkom životu nečeg takvog nema.
Doduše, na neki način bi se možda moglo reći i da ima – da je to onaj trenutak
kad Marčelo prestaje da se bavi novinarstvom i pisanjem i postaje agent za
publicitet, ali taj momenat je namerno toliko gurnut u deseti plan i toliko
potisnut drugim zbivanjima da bi bilo krajnje čudno govoriti o njemu kao o
glavnom događaju. Dakle, događaju koji je s logičkog stanovišta možda
najbitniji ne posvećuje se odgovarajuća pažnja. Naravno, u Kabirijinim noćima govorimo ipak o mnogo konvencionalnijem tretmanu
zbivanja.
Već
na početku dolazi anticipacija završetka, tako da se odmah uspostavlja čvrst
okvir. Ipak, ono što sledi nije toliko tesno povezano. U tom balansu čvrste
formalne discipline i rascepkane epizodičnosti leži dobar deo privlačnosti ovog
filma. Dakle, kao što lik Kabirije ima nešto od Đelsomine iz Ulice (naivnost kao glavnu crtu), ali od
Marčela iz Slatkog života (želju da
promeni svoj život, ali i nedostatak ideje kako da to uradi), tako i sam film
sadrži postupke karakteristične za oba ova filma. Nakon neorealističkog početka
u kojem vidimo Kabirijinu „kućicu slobodu, ve-ce, špajz i tekuću vodu“, sledi
nekoliko nepovezanih epizoda sa njenim priključenijima. Teme kojih se Felini tu
dotiče jesu život bogate, dokone rimske klase ili crkva i katolička religiozna
pomama – dakle, predmeti koje će u sličnom vidu elaborirati i u Slatkom životu. Ipak, meni najbolja
epizoda bila je ona sa neobičnim dobročiniteljem koji obilazi rimske
beskućnike.
Iz
ove epizodične rascepkanosti, u drugoj polovini filma kristališe se glavni tok
radnje, koji onda nepogrešivo vodi ka kraju. A kraj je opet prilično
neorealistički i veoma podseća na završetak jednog od najvećih filmova te škole
– De Sikinog Umberta D. Podudarnost
je poprilična – i Kabirija i Umberto beže sa samog ruba smrti, ali samo da bi
se našli u jednom od verovatno najozbiljnijih životnih položaja koji se daju zamisliti.
I oba se filma, mada ostavljaju junake usred neizvesnosti koja ne obećava ništa
dobro, završavaju apsolutno nezaboravnim i zaista perfektno odabranim
detaljima. A šta sledi posle toga, to De Sika i Felini ne kažu. Nešto o tome
progovorio je recimo Beket predočivši nam ono dvoje staraca u kantama za đubre
i zaključak da kad neko od njih plače – to znači da je živ. Ili Šekspirov Kent,
koji, pošto je odbačen, išutiran i najuren, na pitanje „Ko si ti?“ odgovara
„Čovek“. Samo mu je to ostalo.
Sasvim
je drukčiji lik koji Felinijeva supruga igra u Đulijeti i duhovima. U pitanju je dobro situirana žena za koju
opasnosti koje su Kabiriji sve vreme pretile i najzad joj dohakale, nemaju
nikakvog značaja. I čitav ugođaj je takođe različit. Tamo postoji ona
jedna scena u kojoj Kabirija nakratko gostuje u svetu imućnih, lepih,
doteranih i materijalno obezbeđenih, a inače sve vreme gledamo jadnike,
bedne ljude, ponižene i uvređene, džebrake, gurbetare, nigdenikoviće i
tako to društvo. I film je dabome crnobeli. A ovde sve pršti od jarkih boja i
kroz film non-stop vitlaju zgodna, namontirana čeljad. Ako se ovo „zgodna“ i ne
može reći za Masinu, svakako može za Sandru Milo i ostali ženski deo podele,
sve do naše Milene Vukotić. Sad, naravno, oku je prijatnije da gleda nacifrane
sojke negoli sirotinju koja balansira na rubu egzistencije, ali u filmu stvari
imaju drukčiju specifičnu težinu. Ne gledaju se filmovi zbog
naoko prijatnih slika nego valjda zbog nekakve supstance. A to u Đulijeti i duhovima debelo fali. I zato
su Kabirijine noći FILM, a ovo je
neka mani ga, Mito tvorevina.
Shvatam
ja otprilike šta Felini tu pokušava da uradi. On bi da materijalizuje i prikaže
podsvest svoje heroine, na sličan način kako je to uradio u svom prethodnom
filmu 8 ½. Ali dok mu je to tamo baš
dobro pošlo za rukom i zaista je uspeo da opredmeti i osvetli ličnost svog
junaka do najtajnovitijih slojeva njegove svesti i najfundamentalnijih njegovih
impulsa, ovde o tome nema ni govora. Sve se u stvari zadržava na površini.
Dva
sata i frtalj ove tvorevine odgledao sam sa popriličnom pažnjom i lepo je bilo
sve to videti, a opet ne pamtim da mi je u skorije vreme posle gledanja nekog
filma ostao tako loš ukus u ustima. Osećao sam se baš nekako bezveze. Jeste, ne
viđaju se često tako super namontirane snajke sa raskošnim šeširima na glavama
i u super rukavicama. Hajde da kažem i to – ja zaista volim da vidim ženu u
dobrim rukavicama, više nego gotovo bilo šta drugo, i u najvećem procentu
slučajeva rukavice su mi mnogo zanimljivije od same žene koja ih nosi. Ali to
je moj problem i ne vidim zašto bi to nekoga zanimalo. Isto tako, ovde sam sve
vreme imao utisak da me Felini zavlači i na kvarno mi prodaje svoje u
osnovi prilično jeftine erotske fantazije. A meni je do toga stalo taman koliko
do lanjskog snega i Alajbegove slame. I zato sumnjam da ću se ovom smuti pa
prospi filmu vraćati bez nekog jakog razloga.
Нема коментара:
Постави коментар